”NO PAIN, NO GAIN”

Yes! Vol goede moed houd je je aan je voornemen om regelmatig te trainen.
Maar helaas heb je hierdoor nogal last van flinke spierpijn. Moet je nu je volgende geplande training skippen of kun je met spierpijn gewoon trainen?

Wat is spierpijn?

Spierpijn ontstaat doordat het belasten van je spieren door training microscopisch kleine scheurtjes in je spieren veroorzaakt. Een nieuwe training kan ervoor zorgen dat je nog meer spierpijn krijgt.
Na een tijdje kan er gewenning optreden en zijn je spieren met dezelfde training niet zo makkelijk meer  te breken of scheuren. Het is daarom wel belangrijk om je spieren te blijven uitdagen en zwaar genoeg te blijven trainen.

De kleine scheurtjes die in je spieren zijn ontstaan worden hersteld door satellietcellen en zorgen na verloop van tijd voor de opbouw van meer spiermassa. Om te zorgen dat dit proces goed verloopt is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten en je spieren voldoende te laten rusten.
Het eiwit zorgt voor het herstel van de scheurtjes en maakt de spier op den duur sterker.
Afhankelijk van de intensiteit van de training hebben je spieren zo’n 48-72 uur rust nodig om optimaal te herstellen. Hierna zijn je spieren iets versterkt waardoor je de volgende keer net wat zwaarder kunt trainen.

Wel of niet trainen met spierpijn?

Het is niet verstandig om te gaan trainen als je spierpijn zo heftig is dat je de oefeningen van je training niet nauwkeurig en goed kunt uitvoeren. Als je dan wel gaat trainen is de kans op blessures een stuk groter.

Ga wel even goed na of het echt spierpijn is dat je voelt. Als je het idee hebt dat de pijn een andere oorzaak heeft (bijvoorbeeld gewrichtspijn) dan moet je echt niet gaan trainen! Als je het idee hebt dat de pijn ergens anders vandaan komt, is het goed om er een arts naar te laten kijken.

Wel trainen met spierpijn

Als al het bovengenoemde niet van toepassing is, is het waarschijnlijk geen enkel probleem om te trainen met spierpijn. Uit onderzoek is gebleken dat dit geen invloed heeft op de spierbeschadiging, spierpijn, herstel, range of motion of kracht. Het is wel zo dat je er rekening mee moet houden dat je met spierpijn waarschijnlijk minder goed kunt presteren. De kans dat je de vorm van de oefeningen niet goed kunt behouden is dan dus ook groter. En zoals je hierboven hebt kunnen lezen vergroot dit de kans op blessures.
Dit betekent niet dat je helemaal niet kunt trainen, maar zorg dat je een andere spiergroep traint. Ook zou je ervoor kunnen kiezen een andere vorm van training te doen als je spierpijn hebt. Je zou bijvoorbeeld actieve rust kunnen nemen door een LISS-training (cardio training op lage intensiteit) of een mobiliteitstraining te doen. Je spieren waarin je spierpijn hebt gun je op die manier rust, terwijl je wel andere spiergroepen flink kunt aanpakken.

Onthoud dat spieren niet groeien in de sportschool, maar tijdens het herstel. Luister naar je lichaam en beslis zelf of je traint en op welke manier je dan gaat trainen.

Bron: www.drogespieren.nl
           www.fit.nl

Start hier je gratis proefles

Aanmelden